Κατατέθηκε σχετικό νομοσχέδιο. Στα μέτρα μεγαλοαγροτών και ...μεγαλοεπενδυτών
Στο
ξεπούλημα φιλέτων γης και προσοδοφόρων κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς
και στην αλλαγή χρήσης γης και τον αποχαρακτηρισμό δασικών εκτάσεων
αποσκοπεί το νομοσχέδιο που κατέθεσε για ψήφιση στη Βουλή ο υπουργός
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και το οποίο φέρει τον τίτλο: «Διαχείριση
και προστασία ακινήτων υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων -
Ρύθμιση εμπράγματων δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις».
Η κυβέρνηση διαλαλεί ότι δίνεται φτηνή δημόσια αγροτική γη σε αγρότες και ανέργους, αλλά τα μεγάλα φιλέτα θα πάνε - όπως όλα δείχνουν - σε μεγαλοαγρότες και μεγαλοεπιχειρηματίες. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα σε υπουργούς και περιφερειάρχες να ξεπουλούν ελεύθερα δημόσια περιουσία σε μεγαλοεπενδυτές και μεγαλοκεφαλαιούχους. Οπως προβλέπεται στο άρθρο 4, για αξία άνω των 3 εκατ. ευρώ την απόφαση παραχώρησης την παίρνει ο εκάστοτε υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Κάτω από αυτό το ποσό υπογραφές παραχώρησης μπορούν να βάζουν οι περιφερειάρχες. Ο υπουργός επίσης μπορεί να παραχωρεί δωρεάν ακίνητα στο Δημόσιο και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα οποία βέβαια στη συνέχεια μπορεί να παραχωρηθούν ή πωληθούν σε ιδιώτες. Και για τη διευκόλυνση του ξεπουλήματος στο άρθρο 10 ορίζεται και η σύσταση Επιτροπής Δημοπρασίας.
Επίσης προβλέπεται αποχαρακτηρισμός των δασικών εκτάσεων που εκχερσώθηκαν πριν το 1975 για αγροτική χρήση και διατηρούν το χαρακτηρισμό αυτό μέχρι τώρα... Πάντως, στο άρθρο 21 προβλέπεται η έκδοση τίτλων κυριότητας από τους περιφερειάρχες με ό,τι σημαίνει αυτό και στο άρθρο 22 τίθεται πλαίσιο μη προβολής δικαιωμάτων κυριότητας από το Δημόσιο. Στις διατάξεις του νομοσχεδίου επίσης προβλέπεται η παραχώρηση με φτηνό τίμημα έως και 30 χρόνια ή ακόμα και δωρεάν γεωργικής και βοσκήσιμης γης και αυτό φαντάζει σαν μια ακόμα ρύθμιση για την ενίσχυση της συγκέντρωσης της αγροτικής γης σε μεγαλοαγρότες - καπιταλιστές. Δωρεάν ή πολύ φτηνά μπορεί να παραχωρείται αγροτική γη για φωτοβολταϊκά στο μεγάλο κεφάλαιο, πράγμα που συνδυάζεται με το λεγόμενο πρόγραμμα «Ηλιος».
Η όλη φιλοσοφία του νομοσχεδίου έχει να κάνει πρωτίστως με την εξυπηρέτηση συμφερόντων των μεγαλοαγροτών και μεγαλοεπιχερηματιών. Ταυτόχρονα ανοίγει ακόμα περισσότερο ο δρόμος ρουσφετολογικών δράσεων σε υπουργούς, περιφερειάρχες και δημάρχους ακόμα. Επίσης υπάρχει και ζήτημα εισπρακτικού χαρακτήρα μέσα από τις ρυθμίσεις που προβλέπονται για νομιμοποιήσεις καταπατήσεων κλπ. Και μέσω αυτού του νομοσχεδίου προωθείται επίσης το λεγόμενο φαστ τρακ, όπου κέρδη θα έχει μόνο το μεγάλο κεφάλαιο. Ακόμα με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιδιώκεται να γίνει η καταγραφή και ψηφιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας που ανήκει στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, πράγμα που δε γίνεται βέβαια για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του Δημοσίου και των μικρομεσαίων αγροτοκτηνοτρόφων.
Η κυβέρνηση διαλαλεί ότι δίνεται φτηνή δημόσια αγροτική γη σε αγρότες και ανέργους, αλλά τα μεγάλα φιλέτα θα πάνε - όπως όλα δείχνουν - σε μεγαλοαγρότες και μεγαλοεπιχειρηματίες. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα σε υπουργούς και περιφερειάρχες να ξεπουλούν ελεύθερα δημόσια περιουσία σε μεγαλοεπενδυτές και μεγαλοκεφαλαιούχους. Οπως προβλέπεται στο άρθρο 4, για αξία άνω των 3 εκατ. ευρώ την απόφαση παραχώρησης την παίρνει ο εκάστοτε υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Κάτω από αυτό το ποσό υπογραφές παραχώρησης μπορούν να βάζουν οι περιφερειάρχες. Ο υπουργός επίσης μπορεί να παραχωρεί δωρεάν ακίνητα στο Δημόσιο και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα οποία βέβαια στη συνέχεια μπορεί να παραχωρηθούν ή πωληθούν σε ιδιώτες. Και για τη διευκόλυνση του ξεπουλήματος στο άρθρο 10 ορίζεται και η σύσταση Επιτροπής Δημοπρασίας.
Επίσης προβλέπεται αποχαρακτηρισμός των δασικών εκτάσεων που εκχερσώθηκαν πριν το 1975 για αγροτική χρήση και διατηρούν το χαρακτηρισμό αυτό μέχρι τώρα... Πάντως, στο άρθρο 21 προβλέπεται η έκδοση τίτλων κυριότητας από τους περιφερειάρχες με ό,τι σημαίνει αυτό και στο άρθρο 22 τίθεται πλαίσιο μη προβολής δικαιωμάτων κυριότητας από το Δημόσιο. Στις διατάξεις του νομοσχεδίου επίσης προβλέπεται η παραχώρηση με φτηνό τίμημα έως και 30 χρόνια ή ακόμα και δωρεάν γεωργικής και βοσκήσιμης γης και αυτό φαντάζει σαν μια ακόμα ρύθμιση για την ενίσχυση της συγκέντρωσης της αγροτικής γης σε μεγαλοαγρότες - καπιταλιστές. Δωρεάν ή πολύ φτηνά μπορεί να παραχωρείται αγροτική γη για φωτοβολταϊκά στο μεγάλο κεφάλαιο, πράγμα που συνδυάζεται με το λεγόμενο πρόγραμμα «Ηλιος».
Η όλη φιλοσοφία του νομοσχεδίου έχει να κάνει πρωτίστως με την εξυπηρέτηση συμφερόντων των μεγαλοαγροτών και μεγαλοεπιχερηματιών. Ταυτόχρονα ανοίγει ακόμα περισσότερο ο δρόμος ρουσφετολογικών δράσεων σε υπουργούς, περιφερειάρχες και δημάρχους ακόμα. Επίσης υπάρχει και ζήτημα εισπρακτικού χαρακτήρα μέσα από τις ρυθμίσεις που προβλέπονται για νομιμοποιήσεις καταπατήσεων κλπ. Και μέσω αυτού του νομοσχεδίου προωθείται επίσης το λεγόμενο φαστ τρακ, όπου κέρδη θα έχει μόνο το μεγάλο κεφάλαιο. Ακόμα με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιδιώκεται να γίνει η καταγραφή και ψηφιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας που ανήκει στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, πράγμα που δε γίνεται βέβαια για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του Δημοσίου και των μικρομεσαίων αγροτοκτηνοτρόφων.
ΕΓΓΥΗΜΕΝΕΣ ΤΙΜΕΣ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ
Αναπροσαρμογή για τα νέα έργα
Μετά
την εκτίναξη της ανάπτυξης των φωτοβολταϊκών έργων το 2011 και το
«κλείδωμα» χιλιάδων μεγαβάτ ισχύος με τις υφιστάμενες τιμές, η κυβέρνηση
αποφάσισε τελικά να προχωρήσει σε μειώσεις από 5% - 12,5% των, έτσι κι
αλλιώς, πολύ υψηλών εγγυημένων τιμών, αποκλειστικά για τα φωτοβολταϊκά
και μόνο για τα νέα έργα. Οι μειώσεις και οι αλλαγές στον υφιστάμενο
μηχανισμό αναπροσαρμογής αφορούν και τα φωτοβολταϊκά στις στέγες.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) τάσσεται υπέρ του υφιστάμενου μηχανισμού τιμολόγησης «Feed-In Tariff» (εγγυημένες τιμές με ταυτόχρονη προτεραιότητα στην απορρόφηση ενέργειας), θεωρώντας ότι είναι ο πιο αποτελεσματικός και έχοντας - βεβαίως - τη σύμφωνη γνώμη της αγοράς. Αυτή η εγγύηση τιμών και απορρόφησης της παραγωγής, σε συνδυασμό με τη διαρκή και μεγάλη πτώση του κόστους εγκατάστασης φωτοβολταϊκών, όπως και της αύξησης της απόδοσής τους, έχει αποφέρει σημαντικά κέρδη στις εταιρείες που τα έχουν αναπτύξει ή έχουν ήδη προβεί σε συμφωνίες αγοραπωλησίας για μελλοντικά έργα. Σύμφωνα με το υπουργείο, το Σεπτέμβρη του 2011 η εγκατεστημένη ισχύς στα φωτοβολταϊκά είχε φτάσει τα 460 μεγαβάτ, με εκτίμηση για 580 μεγαβάτ στο τέλος του έτους. Στο τέλος του 2010, η εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών ήταν 198 μεγαβάτ. Με συμβάσεις αγοραπωλησίας, («κλειδωμένες» τιμές) βρίσκονται 2.000 μεγαβάτ! Στη βάση αυτή, το υπουργείο δηλώνει ότι αναμένεται να πετύχει το στόχο των 1.500 μεγαβάτ για το 2014 και πολύ νωρίτερα το στόχο των 2.200 μεγαβάτ για το 2020.
Για την αλλαγή των τιμών προβάλλεται ως κύριος λόγος το πρόβλημα βιωσιμότητας της χρηματοδότησης από τον ΔΕΣΜΗΕ, που έχει μεγάλο έλλειμμα, παρά το χαράτσι του τέλους ΑΠΕ. Για έργα μικρότερα των 100 κιλοβάτ και στα Μη Διασυνδεδεμένα νησιά, οι τιμές ευρώ ανά μεγαβατώρα διαμορφώνονται ως εξής:
Το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) τάσσεται υπέρ του υφιστάμενου μηχανισμού τιμολόγησης «Feed-In Tariff» (εγγυημένες τιμές με ταυτόχρονη προτεραιότητα στην απορρόφηση ενέργειας), θεωρώντας ότι είναι ο πιο αποτελεσματικός και έχοντας - βεβαίως - τη σύμφωνη γνώμη της αγοράς. Αυτή η εγγύηση τιμών και απορρόφησης της παραγωγής, σε συνδυασμό με τη διαρκή και μεγάλη πτώση του κόστους εγκατάστασης φωτοβολταϊκών, όπως και της αύξησης της απόδοσής τους, έχει αποφέρει σημαντικά κέρδη στις εταιρείες που τα έχουν αναπτύξει ή έχουν ήδη προβεί σε συμφωνίες αγοραπωλησίας για μελλοντικά έργα. Σύμφωνα με το υπουργείο, το Σεπτέμβρη του 2011 η εγκατεστημένη ισχύς στα φωτοβολταϊκά είχε φτάσει τα 460 μεγαβάτ, με εκτίμηση για 580 μεγαβάτ στο τέλος του έτους. Στο τέλος του 2010, η εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών ήταν 198 μεγαβάτ. Με συμβάσεις αγοραπωλησίας, («κλειδωμένες» τιμές) βρίσκονται 2.000 μεγαβάτ! Στη βάση αυτή, το υπουργείο δηλώνει ότι αναμένεται να πετύχει το στόχο των 1.500 μεγαβάτ για το 2014 και πολύ νωρίτερα το στόχο των 2.200 μεγαβάτ για το 2020.
Για την αλλαγή των τιμών προβάλλεται ως κύριος λόγος το πρόβλημα βιωσιμότητας της χρηματοδότησης από τον ΔΕΣΜΗΕ, που έχει μεγάλο έλλειμμα, παρά το χαράτσι του τέλους ΑΠΕ. Για έργα μικρότερα των 100 κιλοβάτ και στα Μη Διασυνδεδεμένα νησιά, οι τιμές ευρώ ανά μεγαβατώρα διαμορφώνονται ως εξής:
- Φλεβάρης 2012 στα 328,60 ευρώ από 375,54 ευρώ.
- Αύγουστος 2012 στα 305,60 ευρώ από 353,55 ευρώ.
- Φλεβάρης 2013 στα 284,20 ευρώ από 336,23 ευρώ.
- Αύγουστος 2013 στα 264,31 ευρώ από 316,55 ευρώ.
- Φλεβάρης 2014 στα 245,81 ευρώ από 302,56 ευρώ.
- Αύγουστος 2014 στα 228,60 ευρώ από 293,59 ευρώ.
- Φλεβάρης 2012 στα 292,08 ευρώ από 333,81 ευρώ.
- Αύγουστος 2012 στα 271,64 ευρώ από 314,27 ευρώ.
- Φλεβάρης 2013 στα 252,62 ευρώ από 298,87 ευρώ.
- Αύγουστος 2013 στα 234,94 ευρώ από 281,38 ευρώ.
- Φλεβάρης 2014 στα 218,49 ευρώ από 268,94 ευρώ.
- Αύγουστος 2014 στα 203,20 ευρώ από 260,97 ευρώ.
- Φλεβάρης 2012 στα 495 ευρώ από 522,5 ευρώ.
- Αύγουστος 2012 στα 470,25 ευρώ από 522,5 ευρώ.
- Φλεβάρης 2013 στα 446,73 ευρώ από 496,38 ευρώ.
- Αύγουστος 2013 στα 424,40 ευρώ από 496,38 ευρώ.
- Φλεβάρης 2014 στα 403,18 ευρώ από 471,56 ευρώ.
- Αύγουστος 2014 στα 383,02 ευρώ από 471,56 ευρώ.
- Φλεβάρης 2015 στα 363,87 ευρώ από 447,98 ευρώ.
- Αύγουστος 2015 στα 345,68 ευρώ από 447,98 ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου