Το
ασύλληπτο μέγεθος λεηλασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας
έρχεται για άλλη μια φορά στο προσκήνιο με αφορμή άλλη μια υπόθεση
αρχαιοκαπηλίας, φαινόμενο που ανθεί στον καπιταλισμό, όπου και η
πολιτιστική κληρονομιά είναι αντικείμενο κερδοφορίας και συλλεκτικό
«τρόπαιο» των αστών.Η νέα υπόθεση, σύμφωνα με προχτεσινή
ανακοίνωση της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας,
σχετίζεται με τη δράση πολυμελούς σπείρας αρχαιοκαπήλων που δρούσε σε 13
νομούς στη Μακεδονία, στη Θεσσαλία και στη Στερεά Ελλάδα. Η σπείρα
δρούσε κυρίως σε Χαλκιδική, Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Πέλλα, Ημαθία, Πιερία,
Σέρρες, Καβάλα, Δράμα, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Λάρισα και Φθιώτιδα.
Συνελήφθησαν 44 Ελληνες, μεταξύ αυτών και ο «εγκέφαλος» της εγκληματικής
οργάνωσης, ένας 66χρονος, ενώ κατασχέθηκαν χιλιάδες νομίσματα και
αρχαία αντικείμενα ανυπολόγιστης αξίας, όπλα, μεγάλος αριθμός ανιχνευτών
μετάλλων και έντυπα - βιβλία για το χαρακτηρισμό αρχαίων αντικειμένων.
Στους συλληφθέντες (ηλικίας από 25 - 74 ετών) περιλαμβάνονται
συνταξιούχοι, δημοτικοί και ιδιωτικοί υπάλληλοι και ελεύθεροι
επαγγελματίες.
Από την έρευνα προέκυψε ότι τα αρχαία αντικείμενα προέρχονταν από λαθρανασκαφές που ενεργούσαν τα μέλη της σπείρας, σε όλη σχεδόν τη χώρα, με σκοπό την πώλησή τους στο εξωτερικό. Γι' αυτό το λόγο ο 66χρονος ταξίδευε σε άλλες χώρες -συχνά σε Βουλγαρία, Γερμανία, Ελβετία και Αγγλία- ή τα έστελνε, μέσω εταιρειών, σε ειδικό φάκελο και σε μικρό αριθμό για να μην κινήσουν υποψίες, λόγω του βάρους τους. Εντοπίστηκαν και χρηματικά εμβάσματα από το εξωτερικό, με παραλήπτη τον ίδιο.
Σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού συνολικά καταμετρήθηκαν περίπου 9.500 νομίσματα, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι χάλκινα. Προέρχονται ως επί το πλείστον από το Βορειοελλαδικό χώρο και χρονολογούνται από τον 5ο αι. π.Χ έως και τα μεταβυζαντινά χρόνια. Ανάμεσα σε αυτά έχουν εντοπιστεί και αρκετά αργυρά, κυρίως τετράδραχμα 4ου αι. π.Χ. κοπής Χαλκιδικής Συμμαχίας και Φιλίππου Β'. Μεταξύ του σημαντικού αριθμού των υπολοίπων μικροαντικειμένων, υπάρχουν χάλκινα ειδώλια αναθηματικού τύπου και επίσης χάλκινα κοσμήματα όπως ενώτια, περιδέραια, δαχτυλίδια, ψέλλια, χάλκινες τοξωτές πόρπες, περόνες και περίαπτα, προερχόμενα ενδεχομένως από λαθρανασκαφές ταφικών συνόλων. Ξεχωρίζουν 3 χρυσά επιστόμια πιθανόν του 6ου αι. π.Χ.
Ανάμεσα στα κατασχεθέντα αντικείμενα εντοπίστηκε και ένας μικρός αριθμός κίβδηλων, όπως χαρακτηριστικά, μία απομίμηση μαρμάρινου κυκλαδικού ειδωλίου και ένα αγαλματίδιο που απεικονίζει την «Αφροδίτη της Μήλου». Η Αρχαιολογική Υπηρεσία έχει ήδη ξεκινήσει την περαιτέρω επιστημονική τεκμηρίωση των αρχαιοτήτων, τα οποία έχουν μεταφερθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Οι αστυνομικές έρευνες συνεχίζονται εντός και εκτός χώρας για το εύρος της εγκληματικής δράσης των αρχαιοκαπήλων. Πάντως, η καταστολή είναι μόνο η μία πλευρά του ζητήματος της αρχαιοκαπηλίας, το κυριότερο είναι η ουσιαστική προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς πράγμα που απαιτεί ριζικά διαφορετική πολιτική.
Από την έρευνα προέκυψε ότι τα αρχαία αντικείμενα προέρχονταν από λαθρανασκαφές που ενεργούσαν τα μέλη της σπείρας, σε όλη σχεδόν τη χώρα, με σκοπό την πώλησή τους στο εξωτερικό. Γι' αυτό το λόγο ο 66χρονος ταξίδευε σε άλλες χώρες -συχνά σε Βουλγαρία, Γερμανία, Ελβετία και Αγγλία- ή τα έστελνε, μέσω εταιρειών, σε ειδικό φάκελο και σε μικρό αριθμό για να μην κινήσουν υποψίες, λόγω του βάρους τους. Εντοπίστηκαν και χρηματικά εμβάσματα από το εξωτερικό, με παραλήπτη τον ίδιο.
Σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού συνολικά καταμετρήθηκαν περίπου 9.500 νομίσματα, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων είναι χάλκινα. Προέρχονται ως επί το πλείστον από το Βορειοελλαδικό χώρο και χρονολογούνται από τον 5ο αι. π.Χ έως και τα μεταβυζαντινά χρόνια. Ανάμεσα σε αυτά έχουν εντοπιστεί και αρκετά αργυρά, κυρίως τετράδραχμα 4ου αι. π.Χ. κοπής Χαλκιδικής Συμμαχίας και Φιλίππου Β'. Μεταξύ του σημαντικού αριθμού των υπολοίπων μικροαντικειμένων, υπάρχουν χάλκινα ειδώλια αναθηματικού τύπου και επίσης χάλκινα κοσμήματα όπως ενώτια, περιδέραια, δαχτυλίδια, ψέλλια, χάλκινες τοξωτές πόρπες, περόνες και περίαπτα, προερχόμενα ενδεχομένως από λαθρανασκαφές ταφικών συνόλων. Ξεχωρίζουν 3 χρυσά επιστόμια πιθανόν του 6ου αι. π.Χ.
Ανάμεσα στα κατασχεθέντα αντικείμενα εντοπίστηκε και ένας μικρός αριθμός κίβδηλων, όπως χαρακτηριστικά, μία απομίμηση μαρμάρινου κυκλαδικού ειδωλίου και ένα αγαλματίδιο που απεικονίζει την «Αφροδίτη της Μήλου». Η Αρχαιολογική Υπηρεσία έχει ήδη ξεκινήσει την περαιτέρω επιστημονική τεκμηρίωση των αρχαιοτήτων, τα οποία έχουν μεταφερθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Οι αστυνομικές έρευνες συνεχίζονται εντός και εκτός χώρας για το εύρος της εγκληματικής δράσης των αρχαιοκαπήλων. Πάντως, η καταστολή είναι μόνο η μία πλευρά του ζητήματος της αρχαιοκαπηλίας, το κυριότερο είναι η ουσιαστική προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς πράγμα που απαιτεί ριζικά διαφορετική πολιτική.
Νέες παραστάσεις
Το νέο θεατρικό έργο του Βασίλη Κατσικονούρη «Πήρε τη ζωή στα χέρια της»
παρουσιάζεται στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
(Πειραιώς 254, Ταύρος, τηλ. 212.254.0300). Σκηνοθεσία: Γιώργος
Παλούμπης, μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης. Παίζουν: Υρώ Μανέ, Μαρία
Σολωμού, Νίκος Αρβανίτης, Δημήτρης Αλεξανδρής. Το έργο αναφέρεται σε
τρεις ανθρώπους που αντιπροσωπεύουν την επιστήμη, την τέχνη και
επικοινωνία. Ενας ψυχοθεραπευτής (Νίκος Αρβανίτης), ένας θεατρικός
συγγραφέας (Δημήτρης Αλεξανδρής) και μια διαφημίστρια (Μαρία Σολωμού)
είναι επιτυχημένοι διαχειριστές του λόγου και της εικόνας. Αντίποδάς
τους η μοναχική Φωτεινή (Ηρώ Μανέ), που ξέρει να διαχειρίζεται μόνο τη
φαντασία και τις αναμνήσεις της. Κωμικοτραγικές συγκρούσεις, υπαρξιακά
τρικ, σε ένα παιχνίδι εικόνας και ουσίας. Οι τρεις θα καταφέρουν να
ξαναστήσουν την ψεύτικη «αλήθεια» τους απέναντί στο «αληθινό «ψέμα» της
Φωτεινής;«Η πάπισσα Ιωάννα» του Εμμανουήλ Ροΐδη, παρουσιάζεται στο θέατρο «Θεμέλιο» (Λένορμαν
82 - Μεταξουργείο τηλ. 210.8643.310, 6978540934). Μια θεατροποιημένη
απόδοση του ομώνυμου μυθιστορήματος, για την άνοδο και πτώση μιας
γυναίκας, της Ιωάννας, η οποία κατά το θρύλο έγινε πάπας το 855. Στην
παράσταση, ο Ροΐδης γίνεται ο ίδιος θεατρικό πρόσωπο και συνομιλεί με
τους ήρωές του. Αλλοτε τους παίρνει συνέντευξη για να μπορέσει να
συμπληρώσει τα κενά της βιβλιογραφίας του και να κατανοήσει τα προσωπικά
κίνητρα και τις ιστορικές συνθήκες που οδήγησαν στα συγκεκριμένα
γεγονότα, κι άλλοτε παρασύρεται από αυτούς, συμμετέχοντας σ' ένα φαρσικό
παιχνίδι. Σκηνοθεσία - δραματουργική απόδοση: Ιουλία Σιάμου, Ζωρζίνα
Τζουμάκα. Κοστούμια: Εντα Δημοπούλου. Μουσική Επιμέλεια: Γιώργος Τάτσης.
Παίζουν: Χρυσοβαλάντης Κωστόπουλος, Ιουλία Σιάμου, Γιώργος Κυριάκου,
Γιώργος Τάτσης, Μαριλού Θεοδωρίδου. Παραστάσεις: Σάββατο και Κυριακή.
πηγή ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
πηγή ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου